پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118754
تصاويري براي از بين بردن حيا و غيرت
تاریخ انتشار : 1393/06/12 09:31:51
نمایش : 1439
بيراه نيست اگر بگوييم که وجود شبکه‌هاي اجتماعي که کاربران آن عکس هاي شخصي و خانوادگي را براي عموم به نمايش ميگذارند، ديگر چيزي به اسم حريم خصوصي را بي‌معني کرده‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، انسان به‌واسطه اجتماعي بودن و تمايل فطري‌اش به داشتن ارتباط نمي‌تواند تنها باشد. تنها زندگي کردن براي انسان به نوعي مرگ محسوب مي‌شود و داشتن تعامل با ديگران يکي از واجبات براي اوست. اين ارتباط در بين افراد مختلف با توجه به روحيات و مدل‌هاي زندگي متفاوت و متغير است.

داشتن رابطه مجازي در بسترهاي مختلف از جمله اينترنت يکي از اين گونه بسترهاي ارتباط است؛ ارتباط مجازي اينترنت در قالب چت روم‌ها شبکه‌هاي اجتماعي و نرم افزارهاي ارتباطي متني و تصويري در دستگاه‌هاي قابل حمل. در اين بين ارتباط تصويري در سال‌هاي اخير رويکرد ارتباطي خوب و جذابي داشته است.

نياز به ارتباط داشتن و استفاده از قالب تصوير براي برقراري ارتباط ريشه‌اي عميق در تاريخ بشريت دارد. شايد اگر بخواهيم از انسان‌هاي اوليه و راه‌هاي برقراري ارتباط و تعامل آن‌ها با يکديگر صحبت کنيم بتوانيم از تکنولوژي‌هاي دود، کبوتر، تصويرگري و نقاشي و حکاکي روي سنگ ياد کنيم. اين‌ها همه و همه نمادهاي تصويري براي برقراري ارتباط است؛ اين‌ها تا قبل از آمدن صنعت کاغذ و چاپ است و حتي کشف انرژي در الکتريسيته و آمدن رسانه‌هاي ديداري و شنيداري مثل تلويزيون.

نرم‌افزارهاي موبايل يا اپليکيشن‌ها يکي از ابزارهاي جديد ارتباط مجازي و اجتماعي هستند که اين روزها کمتر کسي را مي‌بينيم که از اين ابزارها استفاده نکند. در اين بين اپليکيشن اينستاگرام يکي از اين نرم افزارها و شبکه‌هاي اجتماعي موبايلي (همراه) است که کاربران از طريق به اشتراک گذاشتن تصوير به انتقال محتوا و پيام خود مي‌پردازند. در اين يادداشت به بررسي برخي از موارد مرتبط با دنياي اينستاگرام و اينستاگرام بازها مي‌پردازيم.

اينستاگرام چيست؟

اينستاگرم در واقع شبکه اجتماعي است که بر پايه اشتراک تصوير برنامه ريزي شده است. اين شبکه اجتماعي که در قالب برنامه کاربردي (اپليکيشن) ساخته شده در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازي شد. بعد از گذشت دو سال از عمر آن فيس بوک در آوريل ۲۰۱۲، اينستاگرم را به مبلغ يک ميليارد دلار خريداري کرد.

در ابتدا اين نرم افزار فقط بر روي سيستم‌هاي عامل آي اُ اس (اپل) اجرا مي‌شد و بعد از مدتي گوشي‌هايي با سيستم عامل اندرويد نيز از اين نرم افزار پشتيباني مي‌کردند. برخي معتقدند از زماني که دارندگان تلفن‌هاي آندرويد هم به جمع کاربران اينستاگرم پيوسته‌اند، روزانه يک ميليون نفر به مشترکان اين شبکه افزوده شده است.

کار اصلي اينستاگرام به اشتراک گذاشتن عکس بود و بعد از مدتي با افزايش اشتياق کاربران براي استفاده از اين سرويس‌ها انتشار فيلم به مدت کوتاه هم به قابليت اين نرم افزار افزوده شد. اين نرم افزار محاسني دارد که آن را کاربر پسند مي‌کند.

برخي خصوصيت‌ها که باعث ايجاد علاقه در بين کاربران و نرم افزار مي‌شود. کاربران اينستاگرام براي پست کردن عکس، به اشتراک‌گذاري يا حتي لايک زدن هيچ فشاري را احساس نمي‌کنند، در اين نرم افزار شما مي‌توانيد بدون اين‌که کسي متوجه شود تنها مشاهده‌گر باشيد، وارد يک بحث شويد يا بحثي را ترک کنيد.


از جمله ديگر نکات بسيار مهم در اين نرم افزار قابليت هاي ويرايشي است. اين قابليت‌ها به‌طور غير قابل وصفي از يک عکس کم کيفيت موبايل يک اثر هنري مي‌سازند. اين نرم افزار به همراه چند نرم افزار مکمل مانند اينستا کالج و کالر افکت با قابليت شخصي سازي نسبتاً اندکي که ارائه مي‌دهد، عکس‌هاي گرفته شده توسط تلفن‌هاي همراه هوشمند را تبديل به عکس‌هاي تهيه شده با «اينستاماتيک» شرکت کداک و «پلورايد» مي‌کند و با پوشاندن عيب‌هايي مانند «خطاهاي لنز» و «ثبت جزئيات» که در اغلب دوربين‌هاي تلفن‌هاي همراه قابل مشاهده است، عکسي را ارائه مي‌دهد که نسبت به نمونه اوليه قابل توجه‌تر مي‌باشد.

کاربري اينستاگرام

اين نرم افزار يکي از خاصيت‌هايي که دارد کاربر پسند بودن است (يوزر فرندلي) براي اين که دسترسي به منوهايش آسان است و کاربرد پيچيده اي ندارد. توانايي و استعداد خاصي براي استفاده از اين نرم افزار نياز نيست و ضمن اين که تغييرات و اثرگذاري شگرف در منوهايي قرار دارد که همه‌شان نمايه سريع (شورت کات) هستند.

در اين نرم افزار شما بعد از نصب مي‌توانيد دوستانتان را که به نحوي، اعم از دفترچه تلفن گوشي و يا شبکه‌هاي اجتماعي ديگر به اين شبکه متصل‌اند شناسايي کرده و دنبالشان کنيد. در اين نرم افزار شما مي‌توانيد کساني را که دنبال تان مي‌کنند فيلتر کنيد.

شما براي دنبال کردن ديگران هيچ گونه الزام و اجباري نداريد و هيچ پيشنهادي براي دنبال کردن هم دريافت نمي‌کنيد. در بخش رويدادها شما مي‌توانيد آخرين رويدادهاي مرتبط با خودتان اعم از نشان شدن (تگ شدن)، پسنديده شدند (لايک خوردن) و مورد خطاب قرار گرفتن(منشن) شدن خودتان و ساير کساني که شما آن‌ها را دنبال مي‌کنيد مطلع شويد. يکي ديگر از قابليت‌هاي اين نرم افزار براي کاربر، محدود کردن کساني است که مي‌خواهد تصويري را با آن‌ها به اشتراک بگذارد.

توهم بزرگِ منم عکاسم!

اين نرم افزار بيشتر در موبايل‌ها قابل استفاده است و همين ويژگي به يکي از عوامل دسترسي و کاربري راحت آن منجر شده است. دستگاه‌هاي تلفن همراه هوشمند به واسطه کم وزن بودن و کم حجم بودن خود اين امکان را به وجود مي‌آورند کاربر زمان بيشتري از روز را با آن‌ها سپري کنند. به اين ترتيب و با ادغام شدن با دستگاه تلفن همراه که نياز ارتباطي هر روز و هر ساعت است، کاربر مي‌تواند از زمان‌هاي اندک و غير پيوسته استفاده کرده و از امکانات تلفن هوشمند خويش استفاده کند.

در نتيجه اينستاگرام به وسيله محدود کردن انتخاب‌هاي کاربر، اين امکان را براي وي به وجود مي‌آورد که با صرف زمان اندک، ويرايشي «جذاب» از لحاظ بصري به وجود آورد که نمونه خام آن عکس فاقد چنين جذابيت‌هايي است. مسئله اصلي به دست‌آوردن «جذاب‌ترين» نتيجه در «کمترين» زمان است و «فرآيند» طي شده تا رسيدن به عکس نهايي اهميت بسيار اندکي دارد. ممکن است که نتيجه نهايي براي کاربران اهميت بسيار بيشتري نسبت به فرآيند طي شده داشته باشد اما اثرات مخربي بر نگرش فرد به مقوله عکاسي و به ويژه عکس به مثابه اثر هنري دارد که با وجود آمدن امکان به اشتراک‌گذاري عکس در شبکه اجتماعي «اينستاگرام» از سال ۲۰۱۲ شدت يافته است. در اين نرم افزار هر فرد آماتور و بي تخصصي مي‌تواند با عکس‌هايي که با موبايل‌هاي کم کيفيت با شفافيت پايين گرفته شده آثار زيبايي خلق کند و توهم عکاسي را در خود تقويت کند.

من الان اينجام

بيراه نيست اگر بگوييم که اين روزها هيچ چيزي از اطلاعات شخصي و حريم افراد ديگر حد و مرزي براي خودش ندارد، از خوردني‌ها و پوشيدني‌ها گرفته تا پديده‌هاي ديگر. اين که هر کسي که در شبکه‌هاي اجتماعي است چه مي‌کند کجا مي‌رود و به چه چيزي علاقه‌مند‌است فوراً ظهور و بروزش در اين شبکه‌ها وجود دارد.

رخي معتقدند در آينده مردم نياز بيشتري به برقراري تماس تصويري با يکديگر احساس خواهند کرد. اين که بخواهند با تصوير از حال يکديگر مطلع شوند. بخواهند به طور فزاينده‌اي تجربياتشان را با ديگران از طريق ارسال تصوير به اشتراک مي‌گذارند. هدف نهايي اين کار گزارش دادن زندگي افراد به دوستانشان است و جايگزين خاطرات مشترک خواهد بود. يکي از مواردي که بسيار زياد در کاربران اين نرم افزار مشاهده شده است برونگرايي حاد است، از خريد کردنشان گرفته تا غذايي که مي‌خورند و لباس‌هايي که مي‌پوشند. يعني اگر شما به طور خاص دنبال کننده يک شخصيت باشيد در حالي که در حقيقت هيچ آشنايي با او نداشته باشيد، بر اساس همين تعامل تصويري يک شناخت نسبي و ضمني درست يا غلط از او در ذهن تان شکل خواهد گرفت. اين که به چه خوردني‌هايي علاقه‌مند است، از چه مدل‌هايي براي پوشش اش استفاده مي‌کند در چه برنامه‌هايي شرکت مي‌کند و در برخي از موارد حتي مي‌دانيد سليقه‌اش در محيط کار و منزل براي چيدمان چگونه است.

عده اي هم به طور خاص از کارهايي مي‌گويند که انجام مي‌دهند و مسافرت‌هايي که مي‌روند. مثلاً به اشتراک گذاشتن تصويرهايي در لحظه از اماکن زيارتي و سياحتي گرفته تا مراکز خريد.

همه چيز براي همه کس

شايد يکي از مواردي که به‌طور محسوس همه کاربران اينستايي از آن مطلع نباشند، اتصال مستقيم اين نرم افزار به گوگل مپ يا لوکيشن است. اين‌که اين نرم افزار در هر حال به محض اتصال مکان حضور فرد را نشان مي‌دهد و محل عکاسي در هر حال مشخص و معين است. اين خاصيت را مي‌توانيد در کنار خريد اين شبکه اجتماعي توسط فيس‌بوک است کنار هم بگذاريد. اين‌که اطلاعات شما در هر حال در هر حال مخابره شدن است.


اين که شما تيک لوکيشن را در تنظيمات برداريد ظاهري است که شما در امنيت قرار مي‌دهد ولي در واقع اين‌طور نيست. نرم افزارهاي مکمل اينستايي که اين روزها کم هم نيستند يکي ديگر از ابزارهاي بدون حريم کردن کاربران هستند که امکان دانلود تصوير اصلي و چت را هم براي کاربران فراهم مي‌کنند. در خصوص داشتن حريم يکي از تمهيدات بعضاً ناشيانه اي که کاربران براي خودشان مي‌انديشند و با اين تصور تصاوير شخصي خود را به اشتراک مي‌گذارند پرايوت کردن است. اين‌که کاربر دسترسي به خودش و تصاويرش را منوط به مجوز خود مي‌دانند. اما اين موضع هم نمي‌تواند حاشيه امني براي مخاطب باشد.

من هم هستم / من را ببين

داشتن تعاملات اجتماعي به صورت مجازي آسيب‌ها و منافع مختلفي دارد اما يکي از بزرگ‌ترين آسيب‌هايي که به طور مشترک در مورد همه اين شبکه‌ها وجود داشته و مورد بحث بوده است و بعضاً روانشناسان به عنوان يکي از آسيب‌هاي جدي از آن ياد کرده‌اند، پر کردن خلاءهاي زندگي حقيقي است.

اين که کاربر بخواهد در قالب چهره مجازي‌اش که عموم دوستان مجازي از آن بي‌اطلاع‌اند خود را در پس يک چهره مجازي پنهان کند. يکي از خاصيت‌هاي اين شبکه‌هاي مجازي اين است که شناخت افراد صرفاً و صرفاً از طريق داده‌هايي که خود کاربر مي‌دهد اتفاق مي‌افتد. در حالي که در عالم واقعيت واکنش‌هاي شخص در موقعيت‌هاي مختلف و در ديداري‌هاي حضوري قابل بررسي است و اين امر به شناخت وي کمک مي‌کند. در اينستاگرام کاربر مي‌تواند علائق خود را که به صورت عقده‌هاي پنهان در خود وجود دارد به عنوان واقعيت نشان دهد و بخواهد که ميزان محبوبيتي و مفيد بودي که در واقعيت برايش مانند آرزويي دست نيافتني يا سخت است در اين دنياي مجازي و از پشت صفحه الکترونيکي (ال‌سي‌دي موبايل) نشان دهد. او از تصاوير و مکان‌هايي براي نشان دادن خودش استفاده مي‌کند که دوست دارد باشد و ديده شود. بسيار مواردي بوده‌اند که بعد از آشنايي مجازي در ديدارهاي حقيقي با يک شخصيت کاملاً متناقض از شخصيت مجازي مواجه شده‌اند.

ترويج بي ديني

يکي از مواردي که متاسفانه در بين شبکه اجتماعي، به خصوص شبکه‌هايي که قابليت انتشار تصوير دارند، رواج دارد؛ انتشار تصاوير خانوادگي و بعضاً بدون حجاب است. اين که خانم‌ها به بهانه‌هايي مانند تولد، عروسي و پارتي‌هايي که برگزار مي‌کنند، تصاوير اين مراسم‌ها را منتشر مي‌کنند. ترويج اين نوع از انتشارها به طوري گسترش يافته که قبح و زشتي اين جريان از بين رفته است.

با توجه به اين که در اينستاگرام از روي شماره‌هاي دفتر تلفن هم مي‌توان دوستان را يافت، گاهي با همکاران يا آشناياني مواجه مي‌شويم که تصاويرشان را بدون هيچ گونه حجابي منتشر کرده‌اند. متاسفانه بخشي از اين افراد از روي سادگي با تصور اين که دسترسي‌شان را خصوصي کرده‌اند باز هم تصاوير خصوصي و خانوادگي شان را منتشر مي‌کنند اين در حالي است که که با يک شات ساده مي‌توان تصاويرشان را باز نشر کرد و....


يکي از آفت‌هاي ديگر اين شبکه زياد شدن تبليغات در آن است، به طوري که صفحاتي که تعداد دنبال کننده‌هاي آن زياد مي‌شود، با دريافت هزينه تبليغ ديگر صفحات را انجام مي‌دهند. در اين تبليغات بعضي از موارد نا به هنجار و مروج بي بند و باري ديده مي‌شود. مثلاً صفحاتي که فروشنده لباس زير و لباس‌هاي خواب براي بانوان است، در اين صفحات ادمين با انتشار تصاوير عريان يا نيمه عريان زنان به تبليغ لباس‌هاي مد نظرش مي‌پردازد.

صفحه‌هايي که تبليغات آتليه‌هاي عروس است گروه ديگر از اين صفحات است. در اين صفحات تصاوير بسيار زياد و بعضاً زننده اي از عروس با آرايش کامل و لباس‌هاي کاملاً عريان وجود دارد.در اين صفحه‌ها تصاوير نماديني از تعامل زن و مرد (عروس و داماد) در حالت‌هايي مانند معاشقه هم ديده مي‌شود. تصور کنيد يک مخاطب با توجه به ميزان زمان گذاري‌اش در اين شبکه مجازي به کرّات با اين دست تصاوير مواجه مي‌شود. تصاويري که در ناخودآگاه ذهن مخاطب اثرگذاري زيادي دارد، اين اثرگذاري کار را به جايي مي‌رساند که ديگر قبح و زشتي برايش ندارد. همين عادي شدن زمينه ارتکاب به گناهاني مي‌شود که شايد تا پيش از آن مخاطب هيچ توجهي به آن نداشته است.

حرف آخر

چند سال قبل و در هنگام ورود اينترنت به کشور عده‌اي از کارشناسان از نگراني‌هايشان براي نداشتن حريم و محدوده براي زندگي خصوصي هشدار داده بودند. حريم و محدوده شخصي کساني که از اينترنت استفاده مي‌کنند، از اطلاعات شناسنامه‌اي و راه‌هاي ارتباط گرفته تا ريشه‌ها و شناسايي روابط خانوادگي.

بيراه نيست اگر بگوييم که شبکه‌هاي اجتماعي ديگر چيزي به اسم حريم خصوصي را بي‌معني کرده‌اند. اين که در برخي از موارد خود کاربر مي‌خواهد اطلاعاتش را فرياد بزند يا اين که بر اساس اتفاقي توسط آشنا يا دوستي اطلاعات و رويدادهاي زندگي‌اش بر بستر اينترنت پهن مي‌شود همه‌وهمه تنها يک نتيجه دارد و آن هم نداشتن حريم است. اينکه کاربر اينستا گرام عکس‌هاي تولد خودش يا دوستي را به طور کاملاً آزادانه و بدون پوشش مناسب منتشر کند و يا اين که همسري به هر بهانه اي حتي علاقه زياد تصاوير دو نفرشان را بر بستر اينترنت منتشر کند همه و همه نشانه‌هاي نداشتن حريم است. اين که شما دوستان و آشنايان حقيقي‌تان را در دنياي مجازي به نحو ديگري مي‌بينيد و بعد از مدتي به اين ديدن‌هاي متنوع عادت مي‌کنيد. همه اين‌ها باعث مي‌شود که ديگر نتوانيد حريمي براي شخص مقابل قائل باشيد.

بديهي است با توضيحاتي که داده شد، عملاً شناخت‌هايي که به وسيله اين نرم‌افزارها و در بسترهاي مجازي شکل مي‌گيرد شناخت صحيحي نبوده و غيرقابل اعتماد است. ضمن اين‌که نمي‌توان گفت همه کساني که از اين شبکه‌ها استفاده مي‌کنند و کاربر اين نرم‌افزار هستند، الزاماً استفاده غير صحيحي نمي‌کنند. عده از کاربرها نيز از اين نرم افزار استفاده بهينه دارند. مثلاً برخي از شرکت‌ها و مؤسسات به تبليغ محصولات و فعاليت‌هايشان مي‌پردازند. يا اين که برخي به عنوان ابزار تبليغ براي برنامه‌ها و عقايدشان از اين نرم‌افزار استفاده مي‌کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html